Algemene voorwaarden
- Algemene voorwaarden
- Artikel 1 : Toepasselijkheid
In huidige algemene voorwaarden wordt Uw Huizen BV aangeduid als ‘opdrachtnemer’ en de klant die een beroep doet op als ‘opdrachtgever’.
De algemene voorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Eventuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts wanneer deze schriftelijk door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever zijn bevestigd.
Een eventuele onrechtmatige/ nietige voorwaarde brengt niet de onrechtmatigheid/ nietigheid van de andere algemene voorwaarden mee.
- Artikel 2 : Aanbiedingen
Tenzij anders bepaald, zijn de offertes van de opdrachtnemer slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. De opdrachtnemer is enkel gehouden door zijn offertes indien de aanvaarding door de opdrachtgever de opdrachtnemer binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan de offertes van de opdrachtnemer zijn slechts geldig indien zij door de opdrachtnemer schriftelijk werden aanvaard.
Als de opdrachtgever aan de opdrachtnemer gegevens, tekeningen, enz. verstrekt, mag de opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.
- Artikel 3 : Intellectuele eigendom
Tenzij anders overeengekomen, behoudt de opdrachtnemer de intellectuele rechten en alle rechten van industriële eigendom op de door hem verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, berekeningen, proefmodellen enz…
De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van de opdrachtnemer ongeacht of aan de opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. De gegevens mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtnemer niet gekopieerd, gebuikt of aan derden getoond worden.
De opdrachtgever garandeert dat geen gegevens over de door opdrachtnemer gekozen detaillering, gebruikte fabricage of montagemethode zonder voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtnemer worden gekopieerd, aan derden worden getoond, bekend gemaakt of gebruikt.
Bij overtreding van dit artikel is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer een schadevergoeding van 10.000 euro verschuldigd, onverminderd elke bijkomende schade die door de opdrachtnemer kan worden aangetoond ingevolge deze miskenning van zijn rechten.
- Artikel 4 : Adviezen, ontwerpen en materialen
De opdrachtgever kan geen rechten ontlenen uit adviezen en informatie die hij van de opdrachtnemer krijgt als deze geen directe betrekking hebben op de feitelijke opdracht.
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem gemaakte tekeningen, berekeningen en overige door hem verstrekte gegevens en voor zover de functionele geschiktheid van de door of namens hem voorgeschreven materialen, toepassingsmethodes en oppervlaktebehandeling.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens opdrachtgever verstrekte tekeningen, berekeningen, materialen, monsters, modellen en dergelijke.
Eventuele afwijkingen van kleur of oppervlaktebehandeling dienen voor aanvang productie door de opdrachtgever te worden vastgesteld. Als de opdrachtgever deze mogelijkheid laat voorbijgaan, dan komt het risico daarvan voor zijn rekening.
- Artikel 5 : Levertijd en/ of uitvoeringsperiode
Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden de door de opdrachtnemer vermelde uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd.
Als werkdagen worden niet beschouwd : de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de inhaalrustdagen, en de dagen waarop de weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.
Vertragingen in de uitvoering die uitsluitend aan de opdrachtnemer toe te schrijven zijn, zullen aanleiding geven tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 20 euro per werkdag vertraging, met een maximum van 10% van de prijs van de werken. Deze vergoeding is slechts verschuldigd voor de periode na de ingebrekestelling bij aangetekend schrijven door de opdrachtgever.
Bij de vaststelling van de levertijd en/ of uitvoeringsperiode gaat de opdrachtnemer ervan uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.
De levertijd en/ of uitvoeringsperiode gaat in wanneer over alle technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve tekeningen enz. in het bezit zijn van de opdrachtnemer, de overeengekomen voorschotbetaling is ontvangen en aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.
Als er sprake is van meerwerk, wordt de levertijd en/ of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die nodig is om de materialen en onderdelen daartoe te laten toeleveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van de opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat.
Als er sprake is van opschorting van verplichtingen door de opdrachtnemer, wordt de levertijd en/ of uitvoeringsperiode verlengd met de duur van de opschorting. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van de opdrachtnemer kunnen worden ingepast, zullen deze werken worden uitgevoerd zodra de planning dit toelaat.
Overschrijding door welke oorzaak ook van de overeengekomen levertijd en/ of uitvoeringsperiode geeft de opdrachtgever in geen geval recht op een schadevergoeding andere dan deze beschreven onder 5.1, noch het recht tot het verrichten of doen verrichten van werkzaamheden ter uitvoering van de overeenkomst.
- Artikel 6 : Risico-overgang
Bij koop zonder montage vindt de levering plaats ‘af fabriek’ waarbij het risico van de zaak overgaat op het moment dat de verkoper deze ter beschikking stelt aan de koper.
Ongeacht het bepaalde in vorig lid, kunnen koper en verkoper overeenkomen dat de verkoper het transport verzorgt. Het risico van opslag, transport en lossen rust in dat geval bij de koper tot op het ogenblik van de levering waarop het risico overgaat op de koper. Deze laatste dient de geleverde goederen te ontvangen en goed te keuren waarbij bij afwezigheid van onmiddellijk protest deze goederen worden verondersteld goedgekeurd te zijn.
Bij aanneming : de door artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen, goederen of installaties vordert.
- Artikel 7 : Prijswijziging
Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:
p = P x (0,40 x s + 0,40 x i + 0,20)
S I
“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag.
“S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was.
“I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.
- Artikel 8 : Onvoorzienbare omstandigheden
Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven de opdrachtnemer het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen.
Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten.
Onder deze onvoorziene omstandigheden worden onder meer en niet-limitatief verstaan : het niet of niet tijdig voldoen van de verplichtingen van een leverancier of onderaannemer, het weer, aardbevingen, brand, verlies of diefstal van gereedschappen, het verloren gaan van te verwerken materialen, blokkades, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen.
- Artikel 9 : Verbreking van de opdracht
Wanneer de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk een bestelling annuleert, is deze een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 20% van het bedrag van de bestelling, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om de volledige herstelling van de schade te eisen in de mate hij kan aantonen dat reeds een begin van uitvoering aan de bestelling werd gegeven.
Bovendien komt het gestorte voorschot aan de opdrachtnemer ten goede, a rato van het bedrag van de al uitgevoerde werken of de bestelde materialen.
Indien de opdrachtnemer zelf de overeenkomst verbreekt of annuleert, dan zal de opdrachtgever ertoe gemachtigd zijn bij hem een gelijkwaardig bedrag te vorderen.
- Artikel 10 : Omvang van het werk
De opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, toelatingen en ruimtelijke schikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren tijdig verkregen zijn en van toepassing.
In de prijs van het werk zijn niet begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald :
- De kosten voor grond-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, tegel-, stukadoors-, schilder-, behangers-, steiger-, herstel- of ander bouwkundig werk en werkzaamheden aan installaties en dergelijke.
- De kosten voor aansluiting van gas-, water-, elektriciteit of andere infrastructurele voorzieningen alsmede verzekeringen en pro rata-verdelingen van kosten eigen aan de werf.
- De kosten ter voorkoming of beperking van schade aan op of het werk aanwezige zaken.
- De kosten voor de afvoer van afval van materialen, bouwstoffen of afval.
- De kosten voor verticaal transport op de bouwplaats en de noodzakelijke bijhorende voorzieningen (o.a. laadplatforms…).
- De veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop de offerte van de opdrachtnemer wordt ingediend.
- Artikel 11 : Wijzigingen en meerwerken
Zelfs bij absoluut forfait vergen alle door de opdrachtgever bestelde wijzigingen of meerwerken alsook de vaststelling van de prijs daarvoor het voorafgaande akkoord van beide partijen en kunnen met alle rechtsmiddelen worden bewezen.
Wijzigingen in het werk resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als :
- Er sprake is van een wijziging in het ontwerp of bestek.
- De door de opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid.
- De in het werk gemeten toleranties niet overeenkomen met de daarover gemaakte afspraken.
Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende facturen die gelden op het moment dat het meerwerk is voorzien. Minwerk wordt verrekend op basis van de prijsbepalende factoren geldend op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
- Artikel 12 : Uitvoering van werk
De opdrachtgever zorgt ervoor dat :
- Conform de eisen van het Veiligheids- en Gezondheidsplan bij aanvang van het werk alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen zijn getroffen en gedurende het werk worden gehandhaafd. Deze voorzieningen zullen ook rekening houden met elke regeling of eis gesteld door de van toepassing zijnde wetgeving en dit zowel voor personen als goederen/ materialen.
- De opdrachtnemer en zijn aangestelden/ onderaannemers in de gelegenheid wordt gesteld om direct na zijn aankomst op de bouwplaats met zijn werkzaamheden te beginnen.
- De werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd tijdens de normale werkuren. Alleen als de opdrachtgever op tijd aan de opdrachtnemer heeft meegedeeld dat het voor de voorgang van het werk noodzakelijk is om het tijdstip van de aanvang en het einde van de werkuren buiten de normale werkuren te stellen, zal de opdrachtnemer hier eventueel van afwijken.
- Dat de toegangswegen tot de bouwplaats en afleveringsplaats geschikt zijn voor transportvoertuigen van de opdrachtnemer of zijn onderaannemer.
- De aangewezen bouwplaats geschikt is voor montage en er, naar het oordeel van de opdrachtnemer, op of nabij de bouwplaats voldoende afsluitbare en droge opslagruimte aanwezig is voor de materialen.
- Er rondom het betrokken gebouw of object een voor het gebruik van mobiele kranen geschikte, berijdbare verharding aanwezig is, evenals de geëgaliseerde grondstrook met een minimumbreedte van 5 meter.
- De te verwerken materialen in de directe nabijheid van de op dat moment uitgevoerde werkzaamheden aan de opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld.
- Er binnen een afstand van 50 m tot de werkplek voldoende aansluitmogelijkheden zijn voor water, verlichting en elektriciteit waarbij de elektrische aansluiting geschikt is voor 230/ 380V met een toereikend vermogen.
- Er op voldoende plaatsen in het bouwwerk zuivere en duidelijk zichtbare niveaus en peilen zijn aangebracht. Deze verplichting geldt niet indien de opdrachtgever als consument is te bestempelen.
- Er op de bouwplaats geschikte behuizing of andere voorzieningen zoals toilet- en wasgelegenheid aanwezig zijn voor het personeel van de opdrachtnemer en alle andere eventueel door de opdrachtnemer voor de montage aangestelde personen.
Wanneer de opdrachtnemer ondanks de in lid 1 genoemde voorzorgsmaatregelen toch wordt aangesproken op een overtreding van de regels, dan is de opdrachtgever verplicht om de opdrachtnemer te vrijwaren voor de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder uitdrukkelijk inbegrepen de kosten voortvloeiend uit eventuele sancties of maatregelen opgelegd door de bevoegde overheidsinstanties.
Als er sprake is van onwerkbare omstandigheden waaronder begrepen onwerkbaar weer, wordt de leverings- en uitvoeringsperiode van de opdrachtnemer verlengd met de daardoor ontstane stagnatietijd.
De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor voorzieningen en middelen die hem door de opdrachtgever worden ter beschikking gesteld en waarvoor de opdrachtgever hem vrijwaart in geval van schade.
De opdrachtgever moet de opgeslagen materialen die niet onmiddellijk na de aflevering gemonteerd kunnen worden, controleren op conformiteit met de gemaakte afspraken. Eventuele verschillen zullen direct en schriftelijk aan de opdrachtnemer worden gemeld. Als de opdrachtgever nalaat de materialen te controleren, dan is de administratie van de opdrachtnemer doorslaggevend.
De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade als gevolg van verlies, diefstal, of beschadiging van gereedschappen, materialen en andere zaken van de opdrachtnemer van zodra deze zich bevinden op de plaats van de werkzaamheden of de tijdelijke opslagplaats hiervoor aangewezen.
Wanneer de opdrachtgever zijn verplichtingen zoals omschreven in de vorige bepalingen niet nakomt en daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning van opdrachtnemer dit toelaat. Daarnaast is opdrachtgever aansprakelijk voor alle daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende schade.
- Artikel 13 : Oplevering
Zodra de werken beëindigd zijn, dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen.
Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze voornoemde periode van 15 dagen.
Als de opdrachtgever het werk geheel of gedeeltelijk in gebruik heeft genomen, wordt de oplevering als stilzwijgend verkregen beschouwd vanaf ingebruikname voor dat deel van het werk dat in gebruik is genomen.
De oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.
Keurt de opdrachtgever het werk niet goed, dan is hij verplicht die onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer binnen de 15 dagen na het plaatsvinden van de rondgang m.o.o. voorlopige oplevering.
Keurt de opdrachtgever het werk niet goed, dan zal hij de opdrachtnemer in de gelegenheid stellen de afgekeurde delen van het werk opnieuw op te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.
- Artikel 14 : Aansprakelijkheid : algemeen
De opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade die opdrachtgever lijdt en die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming. Voor vergoeding komt alleen in aanmerking die schade waartegen de opdrachtnemer verzekerd is, namelijk 350000 euro.
Komen niet in aanmerking voor vergoeding :
- Bedrijfsschade waaronder bijvoorbeeld gederfde winst en schade ingevolge stilstand der werken;
- Opzichtschade : onder opzichtschade wordt onder meer verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het aangenomen werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar wordt gewerkt.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in het product dat door opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (mede) bestond uit door opdrachtnemer geleverde producten en/ of materialen.
Via dit artikel exonereert de opdrachtnemer zich niet voor zijn zware fout of opzet of voor die van zijn aangestelden.
- Artikel 15 : Aansprakelijkheid bij aanneming
Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer aansprakelijk voor lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn.
Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van zes maand na de dag dat de opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek.
- Artikel 16 : Aansprakelijkheid bij koop
Overeenkomstig de artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek geniet de consument-koper de wettelijke waarborg voor gebrek aan overeenstemming dat zou bestaan bij de levering van het goed en dat zich zou voordoen tijdens een termijn van twee jaar vanaf die levering.
Het gebrek wordt echter als onbestaande beschouwd indien de consument bij het sluiten van de overeenkomst dit gebrek kende of redelijkerwijze niet kon negeren.
Het ingeroepen gebrek aan overeenstemming moet de opdrachtnemer betekend worden per aangetekende brief, uiterlijk twee maanden na de ontdekking van het gebrek.
Na een termijn van twee jaar na levering, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer t.a.v. de consument dan wel ondernemer beperkt tot de waarborg voor verborgen gebreken van gemeen recht, zoals bepaald door de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek. De termijn voor het inroepen van het gebrek is twee maanden vanaf de ontdekking van het gebrek.
De waarborgen van de opdrachtnemer dekken geen schadegevallen die te wijten zijn aan de montage uitgevoerd door derden en die indruist tegen de regels van de kunst / handboek door ons overhandigd, slecht gebruik of verkeerd onderhoud van de goederen door de klant.
- Artikel 17 : Klachten
De opdrachtgever is bij levering/ plaatsing verplicht de aangekochte goederen te controleren.
Klachten wegens zichtbare gebreken dienen door de opdrachtgever, op straffe van verval, binnen de 8 dagen na levering/ plaatsing van de goederen per aangetekende brief te geschieden of aan de opdrachtnemer ter kennis gebracht bij het in ontvangst nemen van de goederen.
De opdrachtnemer staat niet in voor :
- het verkeerd gebruik van de goederen;
- de schade veroorzaakt door toeval en/ of overmacht;
- de daad of opzettelijke fout van om het even welke persoon (niet : de opdrachtnemer of zijn aangestelde), waaronder de opdrachtgever of zijn aangestelde;
- een ander gebruik van het goed dan het redelijk voorzienbare.
Bij gegrond bevonden klacht is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot het vervangen van de niet-overeenstemmende goederen, of tot aanvulling van de ontbrekende goederen met uitsluiting van enige vergoeding.
Dit artikel doet t.a.v. de consument-koper geen afbreuk aan artikel 1649quinquies van het Burgerlijk Wetboek.
Geen enkele klacht geeft de opdrachtgever het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, achterwege te laten of als vervallen te laten beschouwen.
- Artikel 19 : Niet nagekomen verplichtingen van de opdrachtgever
Als de opdrachtnemer in de nakoming van zijn verplichtingen verhinderd wordt door een oorzaak die binnen de risicosfeer van de opdrachtgever ligt en de opdrachtnemer bereid is en in staat in zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te komen, dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor de door de opdrachtnemer gederfde winst en geleden schade.
Niet afgenomen zaken worden na het verstrijken van de levertijd en/ of uitvoeringsperiode van de gehele levering, het gehele aannemingswerk, de deelwerkzaamheden of de deelleveranties voor rekening en risico van de opdrachtgever opgeslagen en blijven voor hem voor een redelijke termijn ter beschikking staan.
- Artikel 20 : Betaling
De betaling wordt gedaan op de plaats van vestiging van de opdrachtnemer of op een door de opdrachtnemer aangewezen rekening en dit binnen de 7 dagen na factuurdatum.
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, moet een voorschot van 30% van de prijs betaald worden bij aanvaarding van de offerte. Daarna wordt betaling door de opdrachtnemer gevorderd naar rato van de uitgevoerde werken.
De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de opdrachtgever.
Het recht van de opdrachtgever om zijn vorderingen op de opdrachtnemer te verrekenen, is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van de opdrachtnemer.
De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar als :
- een betalingstermijn is overschreden;
- opdrachtgever failliet is gegaan, in staking van betaling is of toepassing vraagt van de WCO-regeling;
- beslag op zaken of vorderingen van de opdrachtgever wordt gelegd;
- de opdrachtgever, in geval van ondernemer, wordt stopgezet, ontbonden of vereffend;
- de opdrachtgever; in geval van natuurlijke persoon, onder bewindvoering wordt geplaatst of overlijdt.
Bij gebreke aan betaling tegen de vervaldag, dan zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling intrest opleveren met als tarief 10,5 % per jaar, berekend naar rato van het aantal dagen betalingsachterstand.
Bij gebreke aan betaling tegen de vervaldag, is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer van rechtswege en zonder ingebrekestelling alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd ter invordering van de factuur, inclusief een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van 100 euro, verhoogd met de gerechts- en uitvoeringskosten.
- Artikel 21 : Eigendomsvoorbehoud
Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst eigendom van de opdrachtnemer en is de opdrachtgever er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De opdrachtnemer mag zonder toestemming van de opdrachtgever de materialen weer losmaken en terugnemen. Dientengevolge staat de opdrachtgever de opdrachtnemer toe de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de opdrachtgever al zijn schulden aan de opdrachtnemer voldaan heeft.
Bij een beroep op het recht op terugneming, mag de opdrachtnemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade.
Wanneer de opdrachtnemer dit recht uitoefent, brengt hij de opdrachtgever hiervan bij gewone en aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de 3de werkdag na de verzending ervan.
Zolang er op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitvoering niet vervreemden of bezwaren.
- Artikel 22 : Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is het Belgisch recht van toepassing met uitsluiting van ieder ander rechtsstelsel.
Het Weens Koopverdrag (C.I.S.G.), het Verdrag van New York en alle andere internationale regelgeving waarvan uitsluiting is toegestaan, worden uitgesloten.
- Artikel 23 : Bevoegdheidsbeding
Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van de zetel van de opdrachtnemer bevoegd.
Is de klant een “consument” in de zin van artikel I.1, 2° van het Wetboek Economisch Recht, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/ zetel van de opdrachtnemer. Die zijn als enige bevoegd.
- Artikel 24 : Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van u ontvangen met het oog de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
De verwerkingsverantwoordelijke is Walid Wahedi. Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde doeleinden voor de verwerking.
De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen.
De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op de inzage, verbetering, het wissen en bezwaar